انواع هولوگرام و طرح های مختلف آن

انواع هولوگرام

پلمپ و حفاظت از برند

پرکاربرد ترین انواع هولوگرام تجاری برای بسته بندی و پلمپ کالا استفاده می شود. در بحث تجاری اگر جنبه زیبایی و بصری مطرح باشد می توان از هولوگرام هایی با طرح عمومی استفاده کرد و اگر بحث امنیتی و نشان دادن اصالت کالا باشد از هولوگرام های اختصاصی با لوگو سفارش دهنده و طراحی های امنیتی لازم صورت می گیرد.

کاربردهای انواع هولوگرام:

  • پلمپ بسته بندی CD و DVD
  • انتشارات و کتاب ها
  • مواد آرایشی و بهداشتی
  • پلمپ قطعات صنعتی
  • بسته بندی موبایل و لب تاپ
  • لوازم الکترونیکی

انواع هولوگرام طرح عمومی/اختصاصی

انواع هولوگرامها دارای امنیت در سطوح مختلف هستند. اگر بخواهیم انواع هولوگرام ها را از لحاظ امنیتی دسته بندی کنیم هولوگرام هایی که در این سطح از امنیت ارائه می شوند را می توان به دو دسته معرفی و عرضه کرد:
هولوگرام طرح عمومی
-هولوگرام طرح اختصاصی

هولوگرام با طرح عمومی

این نوع هولوگرام ها، دارای نوشته هایی پیش فرض هستند که در برخی موارد با طرح ها و گیلوش های منحصر به فرد، نیز تلفیق شده اند. این نوشته ها عموما GENUINE ، ORIGINAL، OK و … غیره هستند که با توجه به کاربرد مشتری، انتخاب و تولید می شوند.

از آنجایی که این نوع هولوگرام ها دارای طراحی آماده وپیش فرض هستند و ابعاد عرضه آن ها مشخص است، بدیهی است که زمان و هزینه تولید، کاملا متفاوت و کم تر از طرح های اختصاصی است. می توان روی این برچسب ها، پس از تولید، اطلاعاتی از قبیل شماره سریال یا لوگو چاپ کرد که البته این اطلاعات خاصیت امنیتی و ماهیت هولوگرامی ندارد.

در هولوگرام های عمومی، به هیچ وجه امنیتی مانند طرح های اختصاصی وجود ندارد و به نوعی جنبه دکوراتیو و یا در مواردی فرمالیته و نمایشی دارد. با این حال نیاز بخشی از بازار مصرف را تامین می کند. مخصوصا اگر با زیر لایه های تخریب شونده سفارش داده شود، می تواند نیاز به امنیت و اطمینان از پلمپ را کاملا برآورده کند.

هولوگرام با طرح اختصاصی

این نوع هولوگرام ها طبق نیاز تولید کننده و مشتری طراحی و تولید می شود و به طور خاص متعلق به همان شرکت است. در این مقطع می توان هولوگرام را برچسب اطمینان نیز نامید چرا که ویژگی های امنیتی متعلق به ماهیت هولوگرام و حداقل هایی چون گیلوش و میکروتکست (ریزمتن) را دارد.

البته هولوگرام های طرح اختصاصی در سطوح مختلف (تجاری، امنیتی و فوق امنیتی) ارائه می شود که با توجه به کاربرد سفارش دهنده، طراحی و تولید می شود و حتی قابلیت رهگیری پیدا می کند. این نوع هولوگرام ها همانند سایر انواع هولوگرام، می تواند روی فویل های رنگی و زیر لایه های متفاوت تولید و عرضه شوند.

uv

پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را نیز بخوانید:


انواع فویل هولوگرام

فویل های هولوگرام دارای تنوع بسیاری است اما می توان آن را به دو دسته فویل رنگی و فویل شفاف دسته بندی کرد.

فویل رنگی

تمامی طرح ها ویژگی های هولوگرام ها را می توان روی فویل های طلایی، نقره ای و رنگی متفاوت چاپ کرد. انتخاب رنگ هولوگرام وابسته به سلیقه سفارش دهنده و رنگ سطح الصاق است. فویل ها در رنگ های طلایی، نقره ای، مسی، آبی، سبز، قرمز، صورتی، بنفش، فیروزه ای و … قابل ارائه هستند.

هولوگرام عمومی رنگی

فویل شفاف

ایجاد افکت های هولوگرافیک با همان ویژگی های امنیتی روی لایه ای از فیلم شفاف نیز امکان پذیر است. علاوه بر افزودن ویژگی امنیتی، فضای مفید سند یا بسته بندی را ازبین نخواهد برد و تمام اطلاعات زیر آن قابل مشاهده و خوانا است. هم چنین جنبه زیبایی و محافظتی نیز دارد.


انواع هولوگرام تخریب شونده (Tamper Evident)

هولوگرام های تخریب شونده که مختص پلمپ است، دارای زیر لایه های تخریب شونده ی متفاوتی هستند که پس از الصاق، در صورت اقدام به جدا کردن لیبل هولوگرام،‌ لایه ی فویل آن تخریب شده و روی سطح الصاق باقی می ماند. نحوه ی تخریب بستگی به فویل مصرفی دارد و طبق سفارش مشتری می تواند به صورت نوشته و یا الگویی خاص باشد.

انواع تخریب شونده

Full-Release: فویل این نوع هولوگرام بسیار حساس است و تخریب آن به صورت رندوم و کامل انجام می شود.

TEXT/Pattern: این نوع هولوگرام ها دارای زیر لایه های حساس با طرح های متفاوت هستند که پس از الصاق لیبل بر روی سطح مورد نظر، در صورتی که اقدامی برای جدا کردن هولوگرام صورت گیرد، زیر لایه حساس هولوگرام تخریب می شود و روی سطح الصاق شده باقی می ماند. این زیر لایه ها به صورت طرح های باطل شد، لانه زنبوری، VOID، Cancel و … است.


برش خاص و نیم تیغ

برش های هولوگرام شامل برش خاص و برش نیم تیغ است که برخی از این برش ها دارای قالب خاصی هستند. این آیتم ارتباط مستقیم با تولید خود هولوگرام ندارد و در بخش عملیات تکمیلی انجام می شود.

برش خاص: این نوع برش ها با قالب های خاص صورت می گیرد. برخی از این برش ها با قالب آماده تولید می شوند و برخی دیگر به سفارش مشتری ساخته می شوند.

نیم تیغ: می توان چند برش و نیم تیغ، با توجه به ابعاد و شکل لیبل هولوگرام روی برچسب اعمال کرد که در هنگام جدا سازی هولوگرام، برچسب پاره می شود و هولوگرام از بین می رود.

uv

پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را نیز بخوانید:


به اشتراک بگذارید :